نقش موم زنبور عسل در صنعت چرم

صنعتی که از گذشته تا به امروز مورد توجه بشر بوده و در طول قرن های اخیر پیشرفت های زیادی در آن انجام شده، صنعت چرم سازی است. منسوجات چرمی در تولید انواع محصولات، پوشاک مختلف و کاربرد های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. به همین علت اهمیت تولید این محصولات و همچنین نگهداری و حفظ آنها برای بشر از گذشته تا امروز مهم بوده و به آن به صورت ویژه توجه شده است.یکی از فراورده هایی که نقش مهمی در پیشرفت صنعت چرم داشته و توانسته در قسمت های مختلف این صنعت مورد استفاده قرار گیرد، موم زنبور عسل است. موم می تواند هم در تولید منسوجات چرمی و هم برای حفظ و نگهداری آنها مورد استفاده قرار گیرد.

شاید برایتان جالب باشد که موم های طبیعی از گذشته به عنوان ماده ای موثر برای بالا بردن استحکام نخ چرم مورد استفاده قرار می گرفتند. همچنین از این ماده برای نگهداری رویه چرم استفاده می شده است. این دو خاصیت مهم اهمیت بسیار بالایی داشته و هنوز نیز این اهمیت پابرجاست. به همین علت قصد داریم در این مطلب به نقش موم زنبور عسل در صنعت چرم بپردازیم.

نخ چرم و نقش موم در کارایی آن
همان طور که مشخص است مهمترین چیزی که لایه های مختلف چرم را به همدیگر متصل کرده و شکل های مختلفی از فرآورده ها و محصولات چرمی را می سازد، نخ است. ناگفته پیداست که یک نخ نازک نمی تواند توانایی نگه داشتن چرم را داشته باشد و ممکن است به راحتی دچار پارگی شود. در واقع نخ به کار رفته در خیاطی با نخی که در چرم دوزی به کار می رود، از نظر استحکام با یکدیگر متفاوت هستند.

علاوه بر این، نرم بودن و انعطاف پذیر بودن نخ چرم اهمیت بسیار زیادی دارد. نخ چرم باید به گونه ای باشد که در تمامی آب و هواها مستحکم باقی بماند و زود دچار آسیب و مشکلات جدی نشود. به همین علت از گذشته راهکارهای مختلفی برای ترمیم انواع نخ  که با آن به چرم دوزی مشغول بودند، بررسی شده است.یکی از بهترین راهکارهایی که کمک می کند تا نخ چرم بتواند حالت مطلوب خود را داشته باشد، آغشته کردن نخ به موم عسل است. به همین علت به نخی که در چرم دوزی مورد استفاده قرار گرفته می شود، نخ موم زده می گویند.

البته با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی های مختلف، نخ های دیگر نیز وارد بازار شده اند که آنها نیز در چرم دوزی مورد استفاده قرار می گیرند. از پرکاربردترین آنها نخ ابریشمی است. با این حال نمی توان از این نکته غافل شد که همچنان محبوب ترین نوع نخ برای درست کردن محصولات چرمی لوکس و پرطرفدار به ویژه چرم دست دوز که قیمت گرانتری نسبت به دیگر محصولات چرمی دارند، نخ خاصی است که با کمک موم زنبور عسل تولید و روانه بازار می شود.

از ویژگی های مهم نخ موم زده این است که این نوع نخ انعطاف پذیری بیشتر و یکدستی و انسجام بالاتری دارد. به همین علت چه در هنگام دوختن چرم به صورت دستی و ماشینی و چه در زمانی که تحت فشار و کشش قرار می گیرد، به راحتی پاره نشده و می تواند دوام بیاورد. همین ویژگی مهم باعث می شود تا محصولات چرمی که با نخ موم زده تولید شده اند، دوام بیشتری داشته و در نتیجه از این محصولات به عنوان کالایی خوب و مناسب نسبت به دیگر محصولات چرمی یاد کرد.

نقش موم زنبور عسل در نگهداری از چرم
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید زنبور عسل مهم ترین نقش را در نگهداری چرم از انواع آلودگی بر عهده دارد! همانطور که می دانید محصولات چرمی به ویژه چرم های طبیعی از جمله گران قیمت ترین محصولات موجود در بازار هستند. تولید این محصولات با محدودیت ها و مشکلات زیادی مواجه بوده و خود مواد اولیه نیز به شدت گران قیمت هستند.

به همین علت نگهداری از چرم و محصولات چرمی از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. افرادی که اقدام به خرید این محصولات می کنند تلاش دارند تا جای ممکن از آسیب رسیدن به آن پیشگیری و جلوگیری نمایند. یکی از بهترین روش های نگهداری از چرم، جلوگیری از شکستن چرم و همچنین جلوگیری از گرفتن گرد و غبار و ماندن آنها بر روی چرم و تغییر رنگ و لعاب چرم است. تمامی این موارد با کمک انواع روغن و انواع موم انجام می شود.

یکی از بهترین انواع موم برای نگهداری چرم، موم طبیعی زنبور عسل است. از  موم طبیعی که در دمای حدود ۶۰ درجه ذوب می شود، ماده ای بدست می آید که آن را بر روی چرم زده و کمک می کنند تا از چرم به صورت بهتری محافظت شود.زدن موم ذوب شده زنبور عسل بر روی چرم چند ویژگی بسیار مهم را در پی دارد. اولین و مهمترین ویژگی این است که از نشستن گرد و غبار بر روی چرم جلوگیری کرده و در نتیجه عمر مفید این کالا را افزایش می دهد.

ویژگی دیگر موم زنبور عسل برای نگهداری از چرم این است که زدن موم ذوب شده بر روی محصولات چرمی، به یکدستی لایه رویی چرم کمک کرده شده و احتمال شکستن یا پوست پوست شدن رویه چرم را از بین می برد. حتی چرم های مصنوعی هم به کمک موم ذوب شده زنبور عسل می تواند عمر بیشتری داشته و از بروز مشکلات مختلفی مثل شکستن، پوسته شدن و موارد دیگر در امان باشند.

در دنیای نوین امروزی تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت بوده و هر زمان از مواد مختلف کاربردهای نوین تری کشف می شود. در مورد نقش موم در صنعت چرم نیز همین موضوع صادق است. بسیاری از فعالان صنعت چرم در تلاش هستند تا از موم زنبور عسل به صورت ویژه و خاص در این صنعت استفاده کرده و کاربرد آن را افزایش دهند.

به نظر می رسد با توجه به تحقیقات زیادی که در این زمینه در حال اجراست در سال های آینده نقش موم عسل در صنعت چرم افزایش زیادی پیدا خواهد کرد. در نتیجه شاهد پیشرفت های چشمگیری در این زمینه خواهیم بود. به ویژه که موم می تواند جایگزین بسیاری از مواد شیمیایی شود که برای نگهداری چرم مورد استفاده قرار می گیرد. در این صورت هم بسیاری از هزینه ها کاهش پیدا می کند و هم آلودگی های زیست محیطی به شدت کم می شود.

 

-